Olajšava za zaposlovanje naj bi bila z letom 2022 bolj dostopna delodajalcem. Pa je res?
Novela Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2S), ki je začela veljati 1. januarja 2022, je razrahljala pravila na podlagi katerih lahko delodajalci uveljavijo olajšavo za zaposlovanje. Na prvi pogled se zdi, da je bil namen spremembe 55b. člena ZDDPO-2 ravno širša dostopnost olajšave za zaposlovanje. Pa je temu res tako? V nadaljevanju bomo (1) pojasnili zakaj nekateri delodajalci, tudi po spremembi 55b. člena ZDDPO-2, olajšave za zaposlovanje ne morejo uveljaviti in (2) opozorili na težave, ki se pojavljajo v praksi.
Kako se je olajšava za zaposlovanje spremenila z davčnim letom 2022?
V nadaljevanju izpostavljamo 4 najpomembnejše vsebinske spremembe 55b. člena ZDDPO-2.
- Olajšavo lahko izkoristijo delodajalci, ki zaposlijo osebo:
- mlajšo od 29 let (prej 26 let),
- starejšo od 55 let (ni spremembe) in
- v poklicu, za katerega na trgu dela primanjkuje iskalcev zaposlitve (nov segment oseb za katere lahko delodajalec uveljavi olajšavo).
- Za uveljavitev olajšave ni več pomembno, da delodajalec osebo zaposli za nedoločen čas, pod pogojem, da lahko dokaže povečanje skupnega števila zaposlenih delavcev.
- Za uveljavitev olajšave ravno tako ni pomembno, ali je bila oseba pred zaposlitvijo vsaj 6 mesecev prijavljena v evidenci brezposelnih oseb pri ZRSZ.
- Delodajalci lahko po novem za osebe mlajše od 25 let uveljavijo olajšavo v višini 55 % (prej 45 %) plače te osebe. Navedeno velja zgolj za osebo, ki se prvič zaposluje oz. prvič vstopa na trg dela.
Olajšavo lahko uveljavijo le tisti delodajalci, ki so povečali skupno število zaposlenih delavcev
V praksi so delodajalci pogosto v dilemi, kako je potrebno razumeti pogoj iz 3. odstavka 55b. člena ZDDPO-2. Ta določa, da je mogoče olajšavo uveljaviti samo v primeru, da delodajalec poveča skupno število zaposlenih delavcev v davčnem obdobju. Delodajalec dokaže povečanje skupnega števila zaposlenih tako, da primerja:
- število zaposlenih delavcev na dan 31.12. določenega davčnega obdobja s
- povprečnim številom delavcev davčnega obdobja.
V izračun obeh zgoraj navedenih številk delodajalec ne sme vštevati tiste delavce, ki so zaposleni za določen čas. Delavci, ki so zaposleni za krajši delovni čas, se upoštevajo sorazmerno. Povprečno število delavcev v določenem davčnem letu izračunamo tako, da preverimo število delavcev ob koncu vsakega meseca, število delavcev po posameznih mesecih seštejemo in tako dobljeno številko delimo s številom 12.
Če je število zaposlenih delavcev na dan 31.12. višje od povprečnega števila delavcev določenega davčnega obdobja, potem lahko delodajalec olajšavo uveljavi.
SKLEP
Lahko zaključimo, da določba 3. odstavka 55b. člena ZDDPO-2 zavezance postavlja v neenak položaj. Delodajalec, ki na novo zaposli delavca s prvim dnem davčnega leta, bo ostal praznih rok, med tem, ko bo delodajalec, ki delavca zaposli mesec dni kasneje, do olajšave za zaposlovanje upravičen. Smiselno bi bilo, da se določbo popravi na način, da bi bilo mogoče prirast zaposlenih dokazati tudi s primerjavo števila zaposlenih v preteklem davčnem obdobju.