Računovodska in davčna obravnava vozil
RAČUNOVODSKA OBRAVNAVA VOZIL
Namen in predviden čas uporabe vozila vplivata na to, ali bo organizacija vozilo razvrstila med dolgoročna (oprema) oz. kratkoročna sredstva (zaloge). V poslovni praksi so vozila pogosto v najemu oz. so najeta. Najemodajalci vozila v finančnem najemu evidentirajo med dolgoročne finančne terjatve, v poslovnem najemu pa med opredmetena osnovna sredstva. Najemniki ne glede na vrsto najema vozila evidentirajo med sredstvi oz. kot pravico do uporabe sredstva. Gre za generalno pravilo, ki pa ga je mogoče zaobiti, če je najemnik: (1) mikro ali majhna organizacija, (2) srednja ali velika organizacija in gre za najem majhne vrednosti ali kratkoročni najem vozila.
DAVČNA OBRAVNAVA VOZIL – ZDDPO-2
Z vozili sta povezani dve olajšavi, in sicer:
- investicijska olajšava in
- olajšava za vlaganja v digitalni in zeleni prehod.
Obe znašata 40% investiranega zneska. Za obe velja, da ju ni mogoče izkoristiti, če je vlaganje podprto z nepovratnimi sredstvi občine, države ali EU. Neizkoriščen del investicijske olajšave lahko uveljavimo v naslednjih petih davčnih obdobjih, to pa ne velja za olajšavo za vlaganja v digitalni in zeleni prehod.
Investicijsko olajšavo je mogoče izkoristiti za vozila namenjena prevozu blaga in ljudi po cesti (osebna vozila, avtobusi in kamioni), če ta vozila izpolnjujejo emisijske zahteve. Za delovna vozila (traktorji, bagerji, viličarji, zračna in vodna plovila) emisijskih zahtev ni. Olajšavo za vlaganja v digitalni in zeleni prehod je mogoče izkoristiti za brezemisijska vozila, polnilne postaje za alternativna goriva, sisteme javne infrastrukture izposoje vozil, programsko in strojno opremo, ki omogoča digitalizacijo voznih parkov podjetij, ter stroške programske opreme, ki spodbuja nove mobilnostne rešitve (souporabo vozil).
DAVČNA OBRAVNAVA VOZIL – ZDOH-2
Zasebna raba vozil se skladno z 39. členom ZDoh-2 šteje za boniteto oz. ugodnost zaposlenega. Zasebna raba osebnih motornih vozil na električni pogon ni več obremenjena z dohodnino in obveznimi socialnimi prispevki. Za pravilni izračun bonitete je pomembno, da zavezanci vedo (1) za kakšno vrsto vozila gre in (2) kakšen je pogon vozila.
Tudi lastniki, ki pri zavezancu niso zaposleni, lahko v zasebne namene uporabljajo službeno vozilo. Kakšna bo obdavčitev, je odvisno od lastniškega deleža, ki ga ima lastnik v zavezancu.
DAVČNA OBRAVNAVA VOZIL – ZDDV-1
Že vrsto let velja, da je odbitek DDV-ja izrecno prepovedan od nabave (66. člen ZDDV-1):
- jaht in čolnov, ki so namenjeni za šport in razvedrilo,
- zrakoplovov,
- osebnih avtomobilov in motornih koles.
Od 22.1.2022 pa je mogoče kljub izrecni prepovedi odbitka DDV-ja, vseeno odbiti DDV od nabave osebnih avtomobilov, motornih koles, koles in podobnih vozil s pomožnim motorjem, če (66b. člen ZDDV-1):
- gre za motorno vozilo brez izpusta ogljikovega dioksida (ne gre samo za vozila na električni pogon, pač pa za vozila brez izpusta ogljikovega dioksida);
- je namenjeno opravljanju dejavnosti zavezanca (zavezanec mora dokazati, da vozilo uporablja za namene svoje dejavnosti, zasebna raba, ki jo ni mogoče povezati z dejavnostjo zavezanca ne omogoča odbitka DDV-ja);
- znesek motornega vozila ne presega 80.000 EUR z vsemi dajatvami (DDV in DMV).






